بزرگترین آنتن تجاری به فضا پرتاب شد.

یک ماهواره آمریکایی که حامل بزرگترین آنتن تجاری است از بایکنور در قزاقستان بطور موفقیت آمیز به فضا پرتاب شد.

"یزد فردا"انتخاب مطلب رضا بردستانی: ساختار مشبک و ۲۲ متری ماهواره اسکایترا Skyterra-1))، سیگنال تلفن های همراه جدید4 G-LTE و داده های کاربران سیستم لایتسکوارد (Lightsquared) در آمریکای شمالی را رله می کند.به این ترتیب اگر کاربران این سیستم در نقاط دور افتاده و بیرون از دامنه دکل های زمینی باشند، بطور خودکار به این ماهواره وصل می شوند.
لایتسکوارد یکی از جدیدترین گام هایی است که برای استقرار سیستم زمینی-ماهواره ای در آمریکا برداشته می شود.تلاش های گذشته برای استقرار چنین سیستمی به مشکلات مالی برخورد. اپراتورهای ماهواره ای ترستار (Terrestar) و دی بی اس دی آمریکایی شمالی (DBSD North America) بدهی های مالی زیادی داشتند و برای ارائه این سرویس های پیشرفته به کاربران نیازمند حمایت های قانون ورشکستگی موسوم به فصل Chapter 11)) بودند.اما لایتسکوارد رویکرد متفاوتی در مقایسه با این دو شرکت در پیش گرفته و خدمات خود را به "عمده فروش ها" ارائه می کند.این شرکت های واسطه، مشتریانی دارند که نیازمند ارتباطات همه جایی و همیشگی تلفنی و یا اینترنتی هستند.این سیستم ماهواره ای بطور مستقیم به تلفن های همراه متصل می شود.
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) شرکت لایستکوارد را ملزم کرده شبکه ایستگاه های زمینی خود را تکمیل کند، بطوریکه بتواند تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۹۰ درصد از مردم آمریکا خدمات تلفنی و اطلاع رسانی بدهد.ماهواره اسکایترا ۱ در ساعت ۲۳ و ۲۹ دقیقه شامگاه یکشنبه به وقت محلی (ساعت ۱۷ و ۲۹ به وقت گرینویچ) از بایکنور قزاقستان و بوسیله راکت پروتون به فضا پرتاب شد.این ماهواره ۵/۴ تنی در مدار غربی ۱۰۱.۳ درجه مستقر خواهد شد و طول عمر آن ۱۵ سال برآورد می شود.
این دهمین پرتاب راکت پروتون در سال ۲۰۱۰ و هفتمین بار است که شرکت آی ال اس (International Launch Services) این راکت های روسی را به اپراتورهای ماهواره های تجاری می فروشد.آنتن ۲۲ متری روی اسکایترا ۱ تا پایان این ماه نصب می شود. سال آینده نیز ماهواره دوم اسکایترا ۲ به فضا پرتاب خواهد شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا